De juiste hoogte van de minimale nachttemperatuur is al jaren een landelijke discussie. 17, 15, 13 of 10 °C? Alle waarden staan wel ergens aanbevolen. Een cv-installatie met een ketel zou 's nachts niet moeten branden. Dat geldt voor alle ketelinstallaties; radiatoren of vloerverwarming maakt in principe geen verschil. Wel in opbrengst trouwens, want het warmte verlies is bij Lage Temperatuur Verwarming kleiner, en dus ook de besparing van het uitzetten.

Verklaring

Laten we de cv 's nachts helemaal uit gaan, dan zal het gebouw afkoelen. Zelfs flink als het buiten goed koud is. Door die afkoeling is het temperatuurverschil tussen buiten en binnen kleiner dan als er 's nachts warmte van de ketel komt. Door die afkoeling is het temperatuurverschil tussen buiten en binnen kleiner. Er stroomt minder warmte weg. Het totale warmteverlies over de hele nacht is dan ook kleiner, en dat totale verlies is precies de hoeveelheid warmte die s' ochtends weer door de ketel geleverd moet worden. Minder dus dan als er s' nachts al warmte geleverd wordt.

Het Hr rendement

Dat opwarmen 's ochtends gebeurt met een hoge watertemperatuur. Als het water te warm wordt verliest de ketel zijn Hr rendement. Verlaag daarom de maximale watertemperatuur van de ketel naar bijvoorbeeld 60 °C. Dan verwarmt de ketel altijd met Hr-rendement..

En toch....

adviseren installateurs en adviesbureaus vaak een hogere minimale nachttemperatuur. De reden daarvan is, dat een niet-ingeregelde cv-installatie met een hoge nachttemperatuur het beter doet. Die hoge nachttemperatuur camoufleert het gebrek van de waterzijdige onbalans. Een hoge watertemperatuur, in combinatie met thermostaatkranen, zorgt nog best voor een redelijke waterverdeling.

Nota bene

Dit principe geldt ook voor cv-installaties met een warmtepomp. Maar nu moet u die afkoeling in de nacht niet toepassen. Warmtepompen kunnen maar een lage watertemperatuur maken, dus een opstook 's ochtends zit er niet in. Wanneer een warmtepomp functioneert, en de warmte uit bijvoorbeeld de buitenlucht haalt, heeft die daar zelf maar nauwelijks brandstof voor nodig. Het is dan beter dat de warmtepomp 24 uur per dag blijft draaien.

CV Tuning
Zellersacker 2023 – 6546 HT Nijmegen

 joep@cvtuning.nl
 +31 (0)6 2169 1853

studio345
Ontwerp, ontwikkeling en hosting.

Privacy

We delen persoonlijke gegevens nooit met anderen.

Deze website gebruikt cookies om de layout te optimaliseren.
Jammer genoeg accepteert uw browser geen cookies dus is de weergave mogelijk niet perfect.
Lees voor meer informatie onze Privacyregels.

Deze website gebruikt cookies om de layout te optimaliseren.
Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord.
Lees voor meer informatie onze Privacyregels.