Comfortabel

Vroeger noemde men de weersafhankelijke regeling zuinig. Nu geven de installateurs wel toe dat het met die zuinigheid tegen valt, maar noemen ze het comfort. Klopt dat?

Ook mensen met een weersafhankelijke regeling laten de cv 's nachts uit gaan, of in nachtverlaging. Bij dat laatste schuift de stooklijn omlaag. De watertemperatuur zakt meestal met 10-15 °C . Om het dan comfortabel warm te hebben overdag zijn drie temperatuurniveaus nodig. Maar een weersafhankelijke regeling kan dit niet. Die kent maar twee temperatuurniveaus. 's Nachts omlaag, en overdag weer omhoog. In feite combineert ie de eerste twee niveaus tot een niveau tussen die twee in. Ergens tussen warm en heet in. Dat is niet echt comfortabel. 's Morgens wil het maar moeilijk warm worden, en aan het eind van de dag is het te warm, ondanks de thermostaatkranen.

's Morgens te koud, 's avonds te warm....

Kantoorgebouwen zoals gemeentehuizen zijn daar berucht om. Maandagochtend is het altijd te koud en vrijdagmiddag is het te warm. Dergelijke gebouwen worden ook driekwart van de tijd niet gebruikt; er vindt daardoor veel afkoeling plaats!
Huishoudens hebben daar net zo goed last van. Maar wel minder. Slechts eenderde van de tijd is nacht; dus minder afkoeling dan in utiliteitsgebouwen. Precies de reden dat er grote gebouwen meer besparen.

CV Tuning
Zellersacker 2023 – 6546 HT Nijmegen

 joep@cvtuning.nl
 +31 (0)6 2169 1853

studio345
Ontwerp, ontwikkeling en hosting.

Privacy

We delen persoonlijke gegevens nooit met anderen.

Deze website gebruikt cookies om de layout te optimaliseren.
Jammer genoeg accepteert uw browser geen cookies dus is de weergave mogelijk niet perfect.
Lees voor meer informatie onze Privacyregels.

Deze website gebruikt cookies om de layout te optimaliseren.
Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord.
Lees voor meer informatie onze Privacyregels.