CV Tuning


Kranen

De installateur spreekt niet over kranen, maar afsluiters. Een radiatorafsluiter is dan een radiatorkraan. Een TRA is een Thermostatische Radiator Afsluiter. Het is maar dat u het weet.

Kranen doen niets anders dan water doorlaten. Hoe verder de kraan dicht gedraaid is, hoe minder water nog stroomt. De doorstroomopening verkleint bij het dichtdraaien, en de weerstand vergroot.
Een goede kraan is dubbelinstelbaar. De gebruiker draait aan de knop om de doorstroomopening te verstellen, en de monteur draait ergens in de knop om de maximale doorstroomhoeveelheid in te stellen. Juist die maximale doorstroomopening is belangrijk. Afhankelijk van de plaats in het leidingverloop heeft elke kraan een eigen weerstand. Hoe kleiner die weerstand hoe meer water er doorheen zal stromen. Wanneer dat teveel is, kan die stroming toch beperkt blijven door de maximale doorstroomopening te verkleinen. Een inregelaar doet dat voor elke kraan, en bereikt daarmee een waterzijdige balans.

Zoals gezegd zijn er gewone kranen en thermostaatkranen. De een is niet minder belangrijk dan de ander. Tegenwoordig worden steeds vaker thermostaatkranen gebruikt. Het enige verschil met een gewone kraan is dat een thermostaatkraan dichtloopt als het te warm wordt in een kamer. Gewone kranen blijven dan open staan. Wanneer de zon daarvoor zorgt (of door een andere warmtebron dan de cv), zijn thermostaatkranen besparend. Dan verdienen ze dat etiket 'besparend' ook. Maar wanneer thermostaatkranen dicht lopen om de teveel gemaakte warmte van de cv-installatie tegen te houden, besparen ze niet. Dan bespaar je door de ketel minder hard te laten branden. Helaas komt dit veel te vaak voor.
Het is een misverstand dat die kranen regelen. Thermostaatkranen sturen geen ketel aan; dat gebeurt door andere apparaten.

Vooroverleg tussen particulieren en CV Tuning, het persoonlijk dossier

Het type kraan dat geïnstalleerd is, moet bekend zijn voordat CV Tuning bij u waterzijdig ingeregelt. Het zou zonde van de tijd zijn om bijvoorbeeld 100 km te rijden, en er dan achter te komen dat waterzijdig inregelen niet mogelijk is. Vandaar dat wij particulieren eerst vragen om een dossier samen te stellen. Daarin komen alle gegevens van u en adviezen van onze kant over de installatie. Gaat het om gewone of thermostaatkranen? Zijn de kranen dubbelinstelbaar, en als dat niet zo is zitten er dan voetventielen of onderblokken? Pas daarna kunnen dan eventueel afspraken gemaakt worden.
Men kan alle vragen vooraf inzien en printen door naar de vragenlijst te gaan.