CV Tuning


Thermostaatkranen

Thermostaatkranen zijn kranen die zichzelf kunnen sluiten. Dat gebeurt wanneer de kamer opwarmt. In de knop van de thermostaatkraan zit een vloeistof die flink kan uitzetten. De vloeistof zit in een buis en kan daar maar aan één kant uit. Daar duwt de vloeistof een palletje naar voren, die de kraan dichtdrukt. Daarmee kan een thermostaatkraan de waterstroom tegenhouden. Of die dat ook doet is afhankelijk van de stand die kiest. Helemaal dicht is altijd, helemaal open is vrijwel nooit. Daartussen zitten nog allerlei andere standen.

De cijfers op de knop geven ongeveer de stand aan wanneer de kraan dichtloopt. Maar niet precies. Zo komt 2,3 ongeveer overeen met 20°C, 3 met 22°C en 4 met 25°C. Maar het is bij benadering. U moet zelf de juiste stand kiezen, en de kraan daar ook op laten staan. Helemaal open of dicht is niet goed. Dan gebruikt u de kraan verkeerd.

Vooroverleg tussen particulieren en CV Tuning

Het type kraan dat geïnstalleerd is, moet bekend zijn voordat CV Tuning bij u waterzijdig ingeregelt. Het zou zonde van de tijd zijn om bijvoorbeeld 100 km te rijden, en er dan achter te komen dat waterzijdig inregelen niet mogelijk is. Vandaar dat wij particulieren eerst vragen om een gegevens aan te leveren via een persoonljk dossier in te vullen. Zijn de kranen dubbelinstelbaar, en als dat niet zo is zitten er dan voetventielen of onderblokken? Met die gegevens kunnen dan afspraken gemaakt worden.

Met knop is niet te zien of een thermostaatkraan dubbelinstelbaar is. Daarom zult u voor het invullen van het formulier eerst de knop van de kraan moeten halen. Normaal gesproken kan met het verwijderen van de knop niets gebeuren (het gaat niet lekken), maar velen zien er toch tegenop. Daarom is van de veel voorkomende kranen de gebruiksaanwijzing van DanfossComapHerz en Heimeier beschreven.

Thermostaatkranen zouden gas besparen....!

Citaat Milieu Centraal:
"Thermostaatkranen zijn te koop voor 10 euro: dat is 5 euro duurder dan een standaard radiatorkraan. Binnen twee jaar heeft u die extra kosten eruit.".

Helaas is de werkelijkheid heel wat minder mooi. Thermostaatkranen kosten in de regel. Dat komt omdat men ze op de verkeerde manier gebruikt. Als oplossing voor de problemen die ontstaan bij een waterzijdige onbalans. In het bijbehorende filmpje van Milieu Centraal legt de installateur precies uit hoe dat gaat. Daar waar teveel warmte gemaakt wordt draait de thermostaatkraan zichzelf dicht. Maar dan wordt er dus wel teveel warmte gemaakt. Die zit in de leidingen of verdwijnt door de schoorsteen. Dat kun je moeilijk een besparing noemen.

Maar het kan nog veel erger! Namelijk in situaties waar de weersafhankelijke regelaar gecombineerd wordt met thermostaatkranen, en deze niet kan aanwarmen (geen optimalisering, veel voorkomend in huishoudens!). Dan is er altijd een te hoge stooklijn, omdat men het 's ochtends anders niet warm zou krijgen. Overdag zijn er geen klachten, omdat de thermostaatkranen deels dicht gaan en zo een constante temperatuur handhaven. Er stroomt een beetje heet water door de radiatoren. 's Nachts gaat de installatie keurig in de nachtverlaging, en kiest de regelaar een lagere stooklijn. Het water wordt minder warm, waardoor de ruimtetemperatuur zal dalen. Maar wat doen de thermostaatkranen? Die openen zich zo gauw de ruimte onder de gewenste dagtemperatuur komt. Het stromende water is weliswaar minder warm geworden, maar daarvan stroomt veel meer door de radiatoren, met als gevolg dat er overdag en 's nachts op dagniveau gas verstookt wordt. Dat kan dus 30% zuiniger!